Počinju Borini pozorišni dani: Rodoljupci na velikoj sceni vranjskog teatra

Festival Borini pozorišni dani, posle sedam godina pauze, vraća se od srede tamo gde mu je i mesto - u zgradu Pozorišta Bora Stanković u Vranju.

Festival će, prema najavama iz lokalne samouprave, svečano otvoriti gradska većnica za kulturu Zorica Jović.

U okviru programa pod nazivom "Povratak kući" od 23. do 28. oktobra biće odigrano šest predstava na večernjoj sceni.

Festival će u sredu 23. oktobra otvoriti Narodno pozorište u Beogradu predstavom Rodoljupci, po istoimenoj komediji Jovana Sterije Popovića, a u režiji Andraša Urbana.

DOĐITE NA IZLOŽBU U 18 ČASOVA

U 18 časova u izložbenoj sali obnovljenog pozorišta Bora Stanković, u podrumskom delu zgrade, direktor Nenad Jović otvoriće u sredu izložbu na kojoj će biti predstavljene fotografija svih "Koštana" koje su igrane u Narodnom pozorištu u Beogradu, od prve izvedbe do danas.

- Odabir pisca, teksta, reditelja i celog autorskog tima produkcije predstavlja lucidan, hrabar repertoarski potez Narodnog pozorišta koji, uvažavajući kontekst današnjice, na najbolji način promišlja smisao pozorišta uopšte kao nužnog prostora društveno značajne istinitosti, ali i pohvalno redefiniše misiju tradicionalno politički i estetski konzervativnije usmerenog nacionalnog pozorišta - kaže se u najavi "Rodoljubaca".

Inscenacija veselog pozorja u pet dejstava, kako je Jovan Sterija Popović nazvao svoje "Rodoljupce", delo koje prati dešavanja burne 1848. godine, poznate kao "proleće naroda" kada "gori cela Evropa", donela je reditelju Andrašu Urbanu esnafsko priznanje "Bojan Stupica".

PROGRAM

Nakon Rodoljubaca, drugog dana festivala, 24. oktobra, predstaviće se Bitef teatar sa predstavom M.I.R.A koja je posvećena životu i radu osnivača ovog pozorišta, Miri Trailović, takođe u Urbanovoj režiji. Ljubitelji pozorišta će u petak 25. oktobra imati priliku da uživaju u savremenijoj verziji Molijerovog komada Tartif, rađen u koprodukciji novosadskog Srpskog narodnog pozorišta i Narodnog pozorišta iz Sombora. U subotu, 26. oktobra Vranjanci će moći da odgledaju predstavu Na Drini ćuprija, u izvođenju Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada, a naredni dan je na repertoaru priča o čoveku u kandžama kapitalizma, "Zašto je poludeo gospodin R" Jugoslovenskog dramskog pozorišta. Nečista krv naziv je predstave vranjskog Pozorišta Bora Stanković koja je na programu poslednjeg dana festivala. U pratećem delu, deca će moći da pogledaju "Žurku kod plavog zeca" vranjskog teatra, monodramu Zorana Karajića Bog te mazo u režiji Tome Kuruzovića i stand-up komediju Najgori do sada Marka Nikolića. Pojedinačne karte prodavaće se po ceni od 600 dinara, a komplet ulaznica za ceo festival košta 3.000 dinara.

URBAN

Reditelj Andraš Urban rođen je u Senti 1970. godine. Sa sedamnaest godina, formira samostalnu pozorišnu i književnu radionicu, u kojoj radi kao autor, reditelj i glumac. Nakon izvjesnog vremena, formira pozorišnu trupu "Aiowa", koja je teatar tretirala kao specifičnu, ali ipak sveumjetničku ideološku akciju. Na novosadskoj Akademiji umjetnosti, studira filmsku i pozorišnu režiju. Istovremeno je kao reditelj angažovan u subotičkom Narodnom pozorištu. Sredinom devedesetih, napušta studije, rad u pozorištu i godinama živi povučeno. Režiju diplomira 2000. godine, u klasi prof. Vlatka Gilića i Bora Draškovića, i nastavlja intenzivan rad u pozorištu. Uz podršku segedinskog MASZKa, i vlastitog ansambla stvara i "nezavisne" pozorišne predstave. Od 2005. godine direktor je Mađarskog gradskog pozorišta "Deže Kostolanji" u Subotici. Osnivač je internacionalnog pozorišnog festivala, Desiré Central Station. Radi u Novom Sadu i Subotici, vodi umjetničke radionice u Rumuniji, odlazi na studijsko putovanje u Japan. Režirao je predstave u Nišu, Novom Sadu, Beogradu, Segedinu, Bitoli, Ljubljani, Berlinu, Cluju, Varni, ukupno, 40-ak profesionalnih režija. Pozorište percipira kao na prosvetljeni prostor, ponekad provokativne akcije, gdje se misli, govori i organizuje specifičan vid umjetničke stvarnosti. Predstava je za njega komuikacija, i druga stvarnost, koja postoji za sebe, ali nastaje u odnosu izvođača, izvođene stvarnosti i gledaoca. Režiju ostvaruje preko interaktivne komunikacije s glumcem. Nosilac je odlikovanja, nagrada “Jasai Mari” (Najprestižnija nagrada za kazališnu umjetnost R.Madjarske), nagrada “Joakim Vujić”, Pro urbe grada Subotica, Pro urbe grada Senta, za Paralelnu umetnost (Mediawave). Njegove režije i predstave su nagradjivane na festivalima: Profesionalnih Pozorišta Vojvodine, Sterija, Infant, Joakimfest, Tvrdjava fest, Teatarfest, festival alternativnih pozorišta Mađarske, Festival madjarskih pozorišta.

Najnovije vesti