Decembarski računi za struju: Iznosi od kojih boli glava

Šta je ovo ljudi moji, vapaji su građana Srbije koji dobili uvećane decembarske račune za struju, piše Danas.

Neki računi uvećani su i za više od 600 odsto.

Nakon zime 2017. godine i prvog talasa nesrazmerno uvećanih računa za struju, pa leta minule godine i drugog talasa, sada nam je stigao i treći, ponovo zimski.

Novosađanke i Novosađani ovih dana su preplavili društvene mreže, ali i šaltere Elektroprivrede Srbije, sa računima za struju uz samo jedno pitanje – kako im je potrošnja porasla za nekoliko desetina hiljada dinara u toku jednog meseca?

U razgovoru sa udruženjima potrošača, saznajemo da je slična situacija i u ostatku zemlje.

Iz nekog razloga, naša najvrednija firma, nikako ne želi da savlada očitavanje brojila i naplatu potrošnje.

"Dobio sam račun od 32.000 dinara.

Neću im platiti, odnosno platiću koliko sam potrošio jer vodim evidenciju mesečne potrošnje.

Bio sam da reklamiram svoj račun, red se odužio na više od sto metara.

Zaposleni na šalterima su ljude savetovali da očitaju ponovo svoja brojila pa da dođu da podnesu reklamacije", rekao je Branimir iz Novog Sada.

Društvene mreže ovih dana prepune su fotografisanih računa sa neverovatnim ciframa.

Kako ovo rešiti? Kome se žaliti? Može li se šta uraditi? Vidim svuda da je problem, ali ovoliki problem, pa račun mi je uvećan za 600 odsto…“ piše jedan Novosađanin.

Drugi dodaje, da je njemu ostalo neočitano brojilo, pa su mu na kraju u EPS-u savetovali da uplati slično kao i prošli mesec, a da će sve biti rešeno „kada frka prođe“.

"Moja supruga bila je u EPS-u u Novom Sadu. Kažu da nemaju uopšte pristup računarima i serverima. Savetuju da platimo ako hoćemo i koliko hoćemo, pa kada se sve stabilizuje, onda će da utvrđuju tačnu potrošnju", dodao je ovaj Novosađanin.

Na pojedinim računima se vide i cifre od 46.000 dinara ili čak 250.000 dinara.

Drugi su opet za novembar dobili račun od 700 dinara, ali ih je zato onaj u decembru „sačekao“ i iznosi čak 16.000 dinara.

Novosađani pretpostavljaju da se deo brojila nije ni očitavao u novembru, pa kad se zbrojio i decembar, „uterani“ su u crveno i plaćaju nešto što nisu potrošili.

Jovan Ristić pravnik Udruženja Efektiva kaže za Danas da ovih dana imaju mnogo žalbi na napumpane račune za struju.

Kako ističe, izražava sumnju da su ovakvi računi dobijeni nepravilnim očitavanjem ili da su čak proizvod toga što očitavanja uopšte nije ni bilo.

"Ovo nije prvi put da se to dešava, pa da to povezujemo sa pričom o hakovanju EPS-a.

Kada pre nekoliko godina desilo nešto slično, pritisak javnosti urodio je plodom, pa je jedan broj rukovodica u EPS bio smenjen, uključujući i direktora Elektrodistribucije Begrad.

Kada se sledeći put ovo dogodilo u julu prošle godine, ovaj problem jedva da je spominjan u medijima, a prema podacima koje smo mi pribavili od samog EPS-a bilo je oko 1.200 pritužbi od kojih pozitivno rešeno oko polovine.

Što znači da je postojala masovna nepravilnost.

Međutim, za tu nepravilnost niko nije odgovarao, niti će odgovarati, dokle god javnost ne bude počela jasno da postavlja pitanja o čemu se radi i kako je sve ovo moguće", rekao je Ristić.

On ističe da žalbe za „napumpane“ račune koji nemaju veze sa potrošnjom dobija iz svih krajeva Srbije.

Kako objašnjava, to što je EPS privatnim firmama dao da očitavaju brojila, ne treba da se tiče krajnjih potrošača, kao i da li u njihovom sistemu poslovanja postoji Elektrodistribucija Srbije.

"Potrošaču račun izdaje EPS kao firma i ona je pred njim trgovac.

Štaviše, taj isti EPS poziva potrošače preko istog tog računa, da se reklamacijama obraćaju direktno njima, pa prema tome nema nikakvog prava niti osnova da prebacuju odgovornost na druge ili da potrošačima kao što su to činili ranije, odbijaju reklamacije uz tvrdnje da je neko drugi odgovoran i da treba da se žale tom nekom drugom.

Građani koji sami očitavaju svoju potrošnju su dokazali da su dobijali račune koji sa podacima sa brojila nemaju veze, a to govori da očitavanja nisu rađena dobro", nastavlja Ristić.

Kako ističe, ne može da tvrdi da se ovi problemi dešavaju otkada brojila očitavaju privatne firma, među kojima su i one čiji su vlasnici inače članovi Srpske napredne stranke, ali mu se ne dopada to što taj posao ipak rade privatnici, a ne ljudi iz EPS-a koji su za to obučeni.

Dejan Gavrilović predsednik Efektive, kaže da je po broju žalbi, problem ove zime istog intenziteta kao i onaj letos.

Sistem EPS-a je letos, kako ističe, barem delovao da funkcioniše, pa su građani bili iznenađeni uvećanim računima, ali nakon ovih hakerskih napada i svega što se posle desilo, očigledno je da EPS ne funkcioniše, pa možda i ovakvi računi više nisu iznenađenje.

"Verovatno će od ponedeljka pristizati odgovori na reklamacije građana iz EPS-a.

Mene ne bi iznenadilo da EPS ni ne prihvati reklamacije.

Imamo razorene institucije na svim nivoima, pogovoto u sektoru potrošačkog prava i ne postoji institucija koja može da zaštiti potrošača.

Odnosno one na papiru postoje, ali su u praksi upregnute da rade u interesu javnih i komunalnih preduzeća i države.

U Srbiji građani ne mogu da dobiju na sudu javna preduzeća, koliko god da su u pravu", rekao je on.

Tako, kada nemate ogovornost i strah od posledica, ponašate se ovako kao EPS", dodaje on.

Kontroverzni Boske očitava brojila i predvodi skandiranja na mitingu SNS

Preduzeće Montop HRS člana SNS-a Marka Bosanca Bosketa, zajedno sa još nekoliko firmi dobilo je krajem godine posao očitavanja brojila u vrednosti od 4,5 milijardi dinara. Kao nosiocu posla na očitavanju više od polovine brojila u Srbiji, firma Marka Bosanca prihodovaće mesečno oko 170 miliona dinara. Ovim će kontroverzni biznismen - naprednjak, koji vodi mesni odbor u Sremskoj Kamenici, nastaviti unosan posao sa elektroprivredom koji traje nekoliko godina, pisao je pre izvesnog vremena 021.rs. Marko Bosanac Boske, kako su objavili mediji, predvodio je navijačko skandiranje na tribini Spensa na poslednjem predizbornom mitingu SNS-a u Novom Sadu. Vučić je u nekoliko navrata morao i da zastane zbog skandiranja Aco, Srbine!

Podseća i da je u julu rekao da ova situacija sa računima nije nešto što se više neće dešavati i da će toga biti još, što se sada i potvrdilo.

Najavljuje da nas ove godine u par navrata očekuju ponovo uvećani računi.

"Ozbiljno sumnjam da kad nekom zatreba para on od tih 3,6 miliona brojila odabere pet odsto ljudi kojima će da uzmu pare, računajući da se neće svi žaliti, da se boje ili da nemaju volje i vremena time da se bave.

Samo na povećanju troška garantovanog potrošača za 14 dinara u septembru, EPS svaki mesec zaradi više 450.000 evra, a koliko tek zaradi kada se nekom uveća račun za 1.000, 2.000 dinara ili ne znam više ni koliko", dodao je Gavrilović.

Efektiva je ovim povodom objavila korake i smernice za građane šta treba da urade ako su im računi za struju bez razloga uvećani.

EPS: Nemamo povećan broj reklamacija

Iz EPS-a su za Danas naveli da su području Novog Sada primili 380 reklamacija na decembarske račune, dok su u celoj Srbiji primljene 1.083 reklamacije.

"S obzirom na prosečan broj reklamacija, koji ne prelazi 1 odsto u odnosu na broj izdatih računa, broj reklamacija na teritoriji Novog Sada nije veći nego inače. Svi kupci koji sumnjaju u ispravnost obračunate potrošnje električne energije mogu se obratiti zahtevom za reklamaciju na adrese dostupne na računima, putem mejla ili pozivom kol centra. Pre toga, ako su u mogućnosti, mogu da pogledaju svoje brojilo i uporede stanja na brojilu i računu koji im je stigao i na taj način sami provere da li je obračunata energija u skladu sa izmerenom na brojilima. Time smanjuju mogućnost da reklamacija bude neosnovana i da propuste rokove za plaćanje", rekli su iz EPS-a.

Kako dodaju, preduzeli su sve mere na obezbeđivanju maksimalne sigurnosti podataka svojih kupaca i provere u sistemu koje su u toku nisu uticale niti mogu da utiču na ispravnost računa.

Komentari

Koga lažu,koga ubedjuju da inflacije nema.
Moji računi u domaćinstvu prošle godine novembar , decembar su bili
Oko 13.000 dinara. Sada su 20.000 dinara.
Možda mogu Beograđani da plate ovo ali Vranje i narod koji je doveden do prosidbe ne može.
Došao nam predsednik da helihopterom pali sveću u Lepčince za naše zdravlje, hvala mu i po ko zna koji put prazna obećanja.
1.500 radnika će zaposli nek vrati Jumko i Simpo sa 15.000 radnika kojih sada nema.
Prazna obećanja, ludom radovanja.

Najnovije vesti