11.12.2021

Nepravda prema Bori i Vranju

Poštovani moji Vranjanci i svi vi koji odlično znate ko je bio naš Bora Stanković i u čemu se sastoje duh, lepota i srce našeg Vranja.

Moram vam reći sledeće... 

Ovih dana smo, mi, Vranjanci, opet bili gosti "Šarenice".

Znate da je ova emisija RTS-ova, kao i da je RTS producent nove, veoma uznemirujuće (za nas, Vranjance) i neverodostojne serije "Nečista krv".

Znate i to da su scene u njoj rađene po fikciji, imaginaciji lične slobode i viđenja tamo nekog scenariste V. Nanovića koji je, očigledno, oduvek bio opterećen ženskom golotinjom i uživao, po svoj prilici - u razvratu i bludu.

Jer je čak i u scenariju filma "Koštana", davnih pedesetih, veselu Cigančicu koja je samo volela da igra, peva i vodi život bez "lanaca" patrijarhalne sredine, dakle, da bez zavođenja i bludničenja (iako Srbin iz bogate kuće Stojan, želi i da je ženi a ona to odbija)  razgolitio delimično vranjsku devojku u nekim scenama!

Čak i Cigančicu, a zna se odlično u kakvom strogom, patrijarhalnom vaspitanju one oduvek žive i koliko im je čast važna!

Elem, da se vratim na gostovanje u "Šarenici".

Iako je bilo reči o tome da će nam voditelji postaviti pitanje o paraleli - nova serija "Nečista krv" i Bora - staro Vranje, nisu nam dozvolili čak ni da dovršimo razgovor o dijalektu Vranja i njegovom duhu prošlosti i uopšte, o suštini i pravom tumačenju i duši Borine književnosti!

Prekinuta sam kad sam tek počela da pričam o govoru našeg Vranja, pokazavši time neodgovornost i neznanje, neobrazovanost jer, iako sam upitana o osobinama dijalekta, zadovoljili su se sa dve rečenice koje su samo uvod u ovu tematiku, bojeći se da ću da govorim o promašaju serije i skrnavljenju žene, Borine književnosti i životu Vranja nekad. 

Dragi moji, ja sam toliko ljuta da ne postoji dovoljno dobra opisna rečenica za moja osećanja prema onome što se čini i radi sa predivnim Borinim delom i njegovim likovima koji su Vranje predstavili u tradicionalnom i domaćinskom svetlu gde je žena bila ravna ikoni i toliko zloupotrebljavana od jutra do mraka jer je bila  poput najodanije sluškinje u svojoj porodici a od tolikog posla i muka, briga - nije imala vremena ni da misli o svojim pravima a kamo li 24 sata da razmišlja o fizičkom zadovoljstvu!

E, ali malopre, opet na RTS-u, u goste im je došla unuka scenariste V. Nanovića koja je, sva ponosna i u visokom sjaju bižuterijskog  scenarijskog nadahnuća - govorila o svom dedi i objašnjavala koliko je srećna zbog novog ostvarenja koje je Srbija jedva čekalaaaa! 

Čak je i nova knjiga spremna, po neistinitim događajima Borinih dela gde su svi Borini likovi zloupotrebljeni i date su im radnje, razmišljanja i osećaji kojih bi se i Bora postideo iako je izdaleka  pisao o nečistoj krvi (snohačenju, rodoskrvnuću), pojavi ne samo u starom Vranju već i u brdskim i planinskim prostorima cele Srbije gde je pečalbarstvo nagonilo i na takve primitivne gluposti i tužne radnje koji imaju koren u običajima prastarih Slovena i koji nisu specifični za naš kraj, gde je bilo sporadičnih slučajeva kojih i danas ima u Srbiji, u zabitim predelima.  

Zamislite vi to, Srbija čekala da vidi kako se vranjske devojke, udovice i žene gole "frljav" u postelje svojih gazdi i adžija i po "cel d'n misliv na onej rabote"!

A, tek večeras i sutra znate li šta ćete videti?

Videćete Tašanu (udovicu u drami našeg Bore koja živi poput svetice, u mračnim sobama vranjskog doma jer belo videlo ne sme da vidi posle muževljeve smrti koja se podala iz ljubavi samo Sarošu, kasnije, i koja nije Trifunova snaja jer hadži Trifun ima samo jednog sina Mitu, kasnije je to efendi Mita, otac Sofkin, a ne Đorđa i Jovču! 

Tu istu Tašanu, smernu, mučenu i sramežljivu ženu koja, iako je imala i svoje strasti i ljubavi i misli o drugom muškarcu a nije ih smela javno izreći - videćete je večeras u epizodi nove serije gde sedi na minderluku raspuštene kose, u skupocenoj kućnoj haljini od svile, polugolu i raskrečenih nogu, pa dok s cigaretom u ruci izazovno gleda vladiku - trese grudi pred slugom Božjim, inati mu se i kaže mu u stilu - eto šta je Arnautin dobio, na mu toj sve, sad ona ima sve, nek vidi kako živi!

Poput kakve "lake" žene kikoće se, sva razuzdana!

I...šta li ćemo još sve videti, jer su ovi likovi u Nanovićevom scenariju plod njegove mašte, nisu to ljudi Borinih dela. 

Znate, ja jesam za kreativnost i slobodu delanja u bilo kojoj umetnosti.

Ali, do granice koja počinje da baca neistinu i tamnu senku na moral nekog čoveka ili čitavog entiteta, zajednice poput vranjskog življa 19. veka i ranije koje je poštovalo red, gde svekar nije bio svodnik te je prodavao i pozajmljivao Arnautima i Turcima svoje snaje i majke svojih unuka,  gde se Cona ubija jer zatrudni sa seoskim učiteljem, gde je Koštana samo neiskvarena Ciganka talentovana za pesmu, gde muževi Vranjanci ne šalju žene u manastire (to su radili na engleskom dvoru, posebno dinastija Tjudor, ne vranjski trgovci i domaćini) ne moji Vranjanci kod kojih je tradicija da su im kandila danonoćno gorela na grobovima najdražih i gde se slava pripremala mesecima ranije, gde su dimije nosile samo adžijske ćerke( radi tafrenja i pokazivanja društvenog statusa sa svilom iz Carigrada) ne i Vranjanke iz gradskih vranjskih kuća koje su nosile duge crne suknje i jeleke, gde su porodica, sram, čast i dostojanstvo bili vrh našeg feudalnog vranjskog društva, muškarac zaštitnik kuće a žena onaj stub bez koje bi kuća bila srušena.

Predstaviti Vranje bez njegovog govora, duha, običaja pravoslavnih, bez vere, bez patrijarhalnosti u svemu - greh je i  bruka za nas, Vranjance, nepravedno prema Bori!

Ja nisam mogla ni reč o tome da kažem u Šarenici!

Normalno, svoju sramotu neće na javno!

Ali smo im svi koji smo bili tamo glasno i jasno rekli šta mislimo o skrnavljenju naše prošlosti.

Ja sam, kad se snimanje završilo, prišla publici u studiju, rekla im da je nova serija Nečista krv laž i neverodostojno prikazivanje i Bore i Vranja, podelila im moju knjigu o Vranju Hronika jedne nostalgije i rekla im da pročitaju ako žele da znaju istinu,  bar delić moje knjige i opet - Boru.

I, da se razumemo, serija je ok.

Glumci, produkcija, kostimi (sem tonskog dela).

Čak je i tema nečiste krvi u redu.

I golotinja.

I neistine.

I fikcija scenariste i režije, svako ima pravo da zamisli film, knjigu i sl. po svom senzibilitetu.

Ali, nek se okanu ideje da je to Vranje, nek uzmu potpuno druge likove i nek presele radnju, recimo - u beogradski Pašaluk!

Pa, nek tamo govore beogradskim govorom i smešnim akcentima. 

Ovom prilikom ja vam se obraćam za ideju, pomoć ili bilo koji način da javno istupim i ja i ko još želi sa mnom (možda i ostali književnici ili hroničari Vranja i ko želi) , da nekako gostujemo negde u javnosti na nekom TV kanalu srpskom ili slično i da se tako ogradimo od ove bruke.

Zaslužujemo to i mi i Bora!

 

(Autorka je spisateljica i profesorka srpskog jezika i književnosti)

Foto Vranje News

Komentari

Апсолутно се слажем са изреченим, написаним и подржавам Вас у свему спреман да то учиним и јавно са Вама у било ком медију

Адв. Бранислав Стојановић

Sve je tačno. I ne samo to. Promašaj je potpun. Promašen je duh, istorijski kontekst, umetnička, emocionalna i kulturološka osnova Borinog dela. Da je Bora hteo da sva svoja dela piše o jednoj porodici on bi to i uradio. A ne da sada posle 120 godina neko dopisuje Boru, a ne razume ga.
Naravno da je jasno da svako ima pravo da piše i snima šta hoće, ali treba da se potpisuje svojim imenom. Korišćenje Borinog imena je zloupotreba iz koristoljublja.
Voja Nanović je to radio i ranije. On je snimio film Koštana sa izmenjenim sadržajem u odnosu na dramu pedesetih godina 20 veka. Ali tada su postojali urednici i promenjen je naziv filma u Ciganka.
Teško će iči sa osporavanjem. Producenti, a RTS je glavni, su uložili pare i ne treba im rasprava nego zarada.

Da je Bora pisao gramatiku I recnik gde bi nam bi-lo kraja.Beogradski dodjosi su duhovna sirotinja.bravo

Odakle vama pravo da sebe postavljate za čuvara lika i dela Bore Stankovića. Sve što možete je da iznesete svoj stav i to je legitimno. Imate pravo da vam se ne dopada film ili serija. Ali ne može vaš lični stav da bude jedini ispravan. Svako ko se bavi umetnošću ima pravo da delo tumači na svoj način, a kada je u pitanju film rađen po motivima, tu ne postoji kako treba i ne postoji pogrešno čitanje. Može samo da vam se dopadne ili ne. A ovo sa izlaskom u javnost i pobunom će vas samo učiniti smešnim u očima javnosti.

Ауторка колумне говори о серији "Нечиста крв" методолошки потпуно погрешно.
Просто речено, о серији говори не као о посебном уметничком/филмском делу, већ је вреднује поредећи је са другим уметничким/књижевним делом или, што је још горе, поредећи је са (личном) сликом и доживљајем историјске стварности.
Још простије речено, пореди бабе и жабе. Пробаћу да кратко појасним.
Серија "Нечиста крв" је аутономно уметничко дело, никако слика у огледалу стваралаштва Боре Станковића. Уосталом, сценарио је писан по мотивима Бориних дела, те надограђиван мотивима и ликовима којих у Станковићевим делима или нема или су рудиментарно развијени. Оно што је на први поглед уочљиво тиче се, можда несклада између Нановићеве идеје да напише својеврсну сагу о успону и паду једне породице и дужине саме серије/сценарија који по том питању има извесних "рупа", прескакања већих временских периода, иако су ти недостаци мање-више релативно успешно замаскирани филмским временом.
Што се језика тиче, ствар је још једноставнија. Проблем је у нашем доживљају Боре Станковића као дијалекатског писца што он никако није (нити му је то за живота примарна намера била). Не пише Бора зарад језика и дијалекта, односно, није њему дијалекат сам по себи битан. Штавише, Станковић не користи врањски дијалекат толико колико бисмо можда ми, данас, желели да користи. Семантички, важнија је та Борина муцава реченица и помало неспретна синтакса, али пре свега као слика унутрашњег немира/сукоба старог и новог човека/доба. Идолатрија дијалекта, односно инсистирање на дијалекту као вредносно битном, а у очима Врањанаца, и најбитнијем слоју Бориног стваралаштва, ствар је површног читања и неразумевања уметничког дела. Елем, серију треба анализирати и вредновати као посебно уметничко/филмско дело, а никако судити о њој као пукој фотографији Бориних књижевних дела.

Video sam prve 4 epizode. Hartija (internet) trpi sve (i vašu apologiju), ali i TV traka trpi mnoga takođe. Okanimo se subjektivnosti koliko možemo. Prve 4 epizode ostavljaju "neki" utisak i gledaocu koji ne mora da poznaje celu tu romantiku kraja 19. veka. Pojednostavimo, molim vas. Tehnički su te epizode veoma dobro napravljene, standardno. Na žalost katastrofalan scenario i još gora režija. Pojedine "slike" kao da su bez sadžaja (kao da se glumci dosađuju ne baveći se apsolutno ničim) i ređane su uz to nevezano, sastoje se od epizoda u kojima je veoma teško razaznati pojedine aktere čak i unutar pojedinačne epizode. Neopravdane seksom opterećene scene, neadekvatne za "ono" vreme; psihološki neizgrađene ličnosti; onda kadrovi uski i niski, te se nema uvida u okolinu i lokalizacije događaja. Itd, velika je lista nedostataka. Meni nije jasno zašto je to tako, jer srpska kinematografija i televizija imaju veliko iskustvo. Jednostavno kao da nije bilo režijske linije.

A propo секса и "сексом оптерећених сцена неадекватних за оно време" и ваљда морала/неморала који уз то иде, уштедећу Вам читање "Нечисте крви" цитирањем неколико реченица из романа.
"И циљ живота да им је тај: која ће под њих.......силном лепотом...све мушке по кући - не гледајући ни род ни доба - освојити и залудети."
"Доводили су чочеке...и Циганке...чувене са својих кртих, топлих тела и разблудних очију....И онда би отуда, из чивлука, где су били затворени са свирачима, које наместе у другу собу, да не би могли гледати шта они раде, по неколико дана допирао у варош пуцањ пушака....".
"Па чувени Софкин деда....једва издржавши неколико месеци брачнога живота, продужи тобож своја путовања по варошима, а у ствари свој стари распуснички живот са чочецима, Циганкама и другим јавним светом".
Занимљиво, зар не? Шта су радили иза затворених врата? Колико морала има у жељи да се залуди сав мушки род без обзира на године и род?
И да не будем погрешно схваћен, нисам од те феле која би исправљала оно што је Бора написао, нити, не дај Боже, критиковао његов "неморал". Напротив, то је велико дело српске књижевности (према једној анкети Вечерњих новости одмах уз Андрића и Црњанског) које својом садржином никако не одговара малограђанско-сентименталном менталитету данашњих просечних Врањанаца.
Да не дужимо, Борино дело није фотографска историјска репортажа старог Врања, заснована на фактима, већ фикција, оригинално уметничко остварење. То што Врањанци у њему траже себе, то није Борин ни Нановићев проблем, већ проблем неразумевања књижевности као уметности или, у крајњем случају, нечитања.

Ju, ju, sto smo skroomni... Dali ste im svoju knjigu i rekli da citaju vas i Boru ako zele istinu? Bas skromno...

Branka malo si preterala. Izgleda da nisi dobila dovoljno minutaže u Šarenici pa si ljuta što nisi zablistala. Film i serija su za 10-ku priznaj!