Ništa novo: Za 70 miliona evra poskupeli troškovi za prugu Niš - Dimitrovgrad

Vranje/Beograd - Vlada Srbije usvojila je na poslednjoj sednici predlog Zakona o potvrđivanju finansijskog ugovora između Republike Srbije i EIB za železničku prugu Niš - Dimitrovgrad, prema kojem projekat poskupljuje i to na 502 miliona evra, sa prvobitno planiranih 430, piše Danas.

Skupština će potvrditi zajam koji je Evropska investiciona banka odobrila Srbiji od 100 miliona evra.

EIB je još 2018. godine odobrila prvi od dva zajma za železničku prugu između Niša i Dimitrovgrada u iznosu od 134 miliona evra.

Projekat obuhvata rekonstrukciju i modernizaciju postojeće jednokolosečne pruge Sićevo - Dimitrovgrad i izgradnju jednokolosečne obilaznice severno od grada Niša i osim što Koridorom 10 spaja Niš sa bugarskom granicom, takođe rešava i pitanje niškog železničkog čvora.

O ovom projektu je i ranije govoreno, a u martu prošle godine predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je će modernizacija pruge biti završena do 2027. godine, a da će koštati 430 miliona evra, od čega je 108 miliona evra grant EU.

Troškovi su sada, kako se vidi iz novog predloga zakona, skočili na 502 miliona evra.

Nekoliko globalnih događaja koji su uticali na napredak realizacije Projekta, zajedno sa odlukom Promotera (Ministarstvo građevine, saobraćaja i infrastrukture) da dodatno poboljša nivoe bezbednosti i sigurnosti za celu osnovnu železničku mrežu u Srbiji, rezultirali su povećanjem troškova Projekta na 502 miliona evra. Između ostalog, povećanje cene Projekta je rezultat značajnog povećanja vrednosti strateških cena za energiju, proizvode od čelika i cene radne snage“, navodi se u obrazloženju predloga zakona.

Od nove cene koštanja od 502 miliona evra, 234 miliona evra obezbeđuje se kreditima EIB, 162,08 miliona evra iz budžeta Srbije (pri čemu je predviđeno da se iznos sredstava iz budžeta Republike Srbije može smanjiti u obimu do kojeg budu obezbeđena dodatna bespovratna sredstva za ovaj projekat), a 105,92 miliona evra je donacija Investicionog okvira za zapadni Balkan (WBIF).

S obzirom na promene, neophodno je zaključivanje izmenjenog sporazuma o sprovođenju projekta, što je preduslov za povlačenje prve tranše kredita.

Kao zajmoprimac ovog kredita pojavljuje se Republika Srbija, promoter projekta je MGSI, a krajnji korisnik Infrastruktura železnice Srbije.

Zajam će se otplaćivati 25 godina.

Inače, o modernizaciji pruge od Niša do bugarske granice govori se barem od 2008. godine.

Pre četiri godine Vučić je, nakon sastanka sa Ursulom fon der Lajen, izjavio da će radovi biti završeni do 2024. godine.

Pre šest godina, tadašnja ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović najavila je početak modernizacije ove pruge.

Najnovije vesti