Ovaj članak je nastavak kampanje Ane Ilić za priznavanje leka Skyclarys i deo je šireg pokušaja da se glas pacijenata sa retkim bolestima konačno čuje. Reč je o temi od važnosti za javnost.
Piše: Ana Ilić
Vranje
Tišina pred kliničkim bombardovanjem
Kada pacijent podnese zahtev za lek koji može promeniti tok bolesti—kao što je Skyclarys za Friedreichovu ataksiju—on očekuje zvaničan odgovor, jasan status svoje molbe i transparentnu proceduru. Umesto toga često dobija tišinu: "čekajte rešenje". To je trenutak u kojem sistem prelazi iz pasivnog u akt agresije – jer nečinjenje takođe nanosi štetu.
Ta tišina nije neutralna. Ona ima težinu, ima posledice. U svetu gde se odluke o životima donose iza zatvorenih vrata, pravo na znanje postaje pitanje preživljavanja. Etika dostupnosti informacija nije akademska rasprava – ona je merilo humanosti sistema. Kada institucije ćute, pacijent je bez identiteta u sistemu. Ovaj tekst postavlja pitanje: da li pacijent ima ne samo moralno, već i ustavno pravo da zna kako se donose odluke o njegovom lečenju? Da li procedura zavisi od neodređenih termina zasedanja komisije i nepoznatih kriterijuma – i da li u tom procesu sistem ne krši pacijentovo dostojanstvo?
A kada govorimo o ćutanju, ne mislimo samo na administrativnu sporost. Mislimo na institucionalnu nevidljivost, na hladnoću obrazaca, na automatske odgovore koji ne odgovaraju na ništa. Mislimo na sistem koji govori birokratskim jezikom i očekuje da ga razumeš dok ti zdravlje odlazi. I upravo zato, etika dostupnosti informacija mora biti glasna i jasno artikulisana.
Pravo pacijenta da zna proces odlučivanja
Pravni okvir
Zakon o pravima pacijenata u Srbiji, kao i članovi 3. i 4. EU Povelje o pravima pacijenata, jasno definišu pravo na informacije i učešće u odlučivanju. Pacijent ne sme biti isključen iz procesa koji direktno utiče na njegov život. GDPR propisi, iako prvenstveno usmereni na zaštitu podataka, naglašavaju pravo pojedinca na pristup sopstvenim informacijama i obradi istih u sistemima koji o njemu odlučuju.
Kada se zna da postoji komisija koja odlučuje o dostupnosti terapije, prirodno pitanje je: kada ona zaseda? U kom trenutku pacijenti koji traže svoj lek dobijaju odgovor o odluci komisije? Kako to da nisu javno objavljene informacije o ishodu tih zasedanja? Po kom osnovu odlučuje? Koji su faktori presudni – cena, efikasnost, medijska vidljivost, broj godina pacijenta? Zašto sve to nije jasno dostupno uputstvima, kao što su dostupni podaci o poreskim obavezama? Ako se zdravlje i životi odlučuju u tišini, kako da verujemo sistemu koji nas poziva na strpljenje bez objašnjenja?
Bioetička dimenzija
Etika nam pomaže da osvetlimo tamna mesta sistema. Emanuel Kant je tvrdio da čovek nikada ne sme biti sredstvo, već uvek cilj. Kada pacijentu nije poznato na osnovu čega se odlučuje o njegovom slučaju, kada ne zna da li je razmatran, odbijen ili zaboravljen, tada je on sredstvo birokratskog aparata – broj, formular, redni broj zahteva.
Jirgen Habermas u svojoj komunikativnoj etici insistira da se sve moralne odluke moraju opravdati javno, u racionalnom dijalogu. Bez toga, one nisu moralne – već samo formalne. Proces odlučivanja o lečenju mora biti transparentan upravo zato što se tiče najdubljih ljudskih prava – prava na život, autonomiju, dostojanstvo.
U tom svetlu, skrivanje procedura i zatvorenost odlučivanja zdravstvenih komisija nije samo tehničko pitanje. To je moralno pitanje jednakosti, poštovanja i priznanja da pacijent nije objekat, već subjekt prava. Transparentnost nije prozor u tuđu sobu. To je ogledalo sistema koje pokazuje ko je dobrodošao u odluku o svom životu.
Moralna povreda sistema
Ponekad mi kažu da ne treba da idem protiv vlasti. Da ne pišem ovakve tekstove, da prestanem da se pojavljujem u medijima, da ne dižem glas – jer tako pre neću dobiti lek. Ali ja ne idem protiv vlasti i ne protiv nekoga lično. Idem protiv ćutanja. Protiv nevidljivosti. Ukazujem na propuste koji ne pogađaju samo mene, već sve nas koji smo sa retkom bolešću postali nevidljivi u procedurama koje odlučuju o našem životu.
Dugo sam verovala da treba da se „dopadnem“ sistemu. Bila sam tiha, strpljiva, činila sve da se dopadnem onima koji odlučuju. Pisala sam institucionalno, išla korak po korak, nadala se da će moj trud, moje godine angažmana, moj kulturni i javni rad biti dovoljni da se otvori vrata. Ali ništa se nije desilo. Ništa se ne menja u tišini. A ja više ne mogu da ćutim, jer se ovo tiče mog tela, mog glasa, mog vremena. I ćutanje me ne spašava – ono me gura dalje od prava na život.
Sistem koji ignoriše pacijente koji pitaju, koji ne obaveštava o rokovima, koji ne daje status predmeta – taj sistem ne greši administrativno. On greši moralno. On pokazuje da mu pojedinac nije važan, da je njegova priča bezvredna. A svaki sistem koji ne priznaje ljudsku jedinstvenost, osuđen je na gubitak poverenja.
Još gore je kada institucije znaju da pacijent čeka, a ipak ne odgovaraju. Tada ne govorimo više o propustu, već o svesnom uskraćivanju. To je mesto gde etika prestaje da bude teorija i postaje hitan zahtev. Ako sistem zna, ali ne reaguje – on više nije neutralan, već učestvuje u patnji.
Primeri transparentnosti u svetu
U drugim zemljama, principi transparentnosti su deo zakonodavstva i prakse. NICE u Velikoj Britaniji objavljuje sve kriterijume koje koristi prilikom evaluacije terapija, kao i objašnjenja odluka. U Švedskoj postoje javno dostupne liste čekanja i redovno ažurirani rokovi. Kanada je uspostavila etičke odbore koji razmatraju urgentne slučajeve u precizno određenim vremenskim okvirima. Nemačka i Holandija su otišle korak dalje – pacijenti imaju pravo na uvid u zapisnike komisija i mogućnost da dostave dodatnu dokumentaciju.
U nekim američkim državama uvedeni su online portali gde pacijenti mogu videti status svog zahteva, kontakt osobu i očekivani vremenski okvir za odgovor. U Australiji postoje nezavisni nadzorni odbori koji revidiraju svaku odbijenu molbu i proveravaju da li je komisija postupala po zakonu i etici.
U Italiji, Ministarstvo zdravlja objavljuje tromesečne izveštaje o ishodima svih farmakoterapijskih komisija, zajedno sa komentarima zašto je određeni lek odobren ili odbijen. To omogućava kako lekarima, tako i pacijentima da razumeju pravce razmišljanja komisije i eventualno dopune informacije koje mogu pomoći u budućem odlučivanju. U Norveškoj postoji centralizovani sistem gde svaka instanca odbijanja zahteva mora biti obrazložena u roku od 30 dana, a pacijent automatski dobija pravo na drugo mišljenje.
U Japanu, proces ocene novih terapija uključuje predstavnike pacijenata u savetodavnom telu. Time se osigurava da glas onih koji su direktno pogođeni bude prisutan i u tehničkim diskusijama. Izraelski sistem je takođe interesantan: iako nema uvek sredstva da odobri sve terapije, pacijenti imaju pristup doslovnom zapisniku sa sastanaka komisije, kao i kontakt osobu za sva dodatna pitanja.
Ovi primeri ne pokazuju savršenstvo, već orijentaciju ka pacijentu kao središtu zdravstvenog sistema, a ne kao usputnoj stavci u budžetskom dokumentu. To su sistemi koji razumeju da poverenje nije nešto što se zahteva – već se gradi.
Ovi primeri ne pokazuju savršenstvo, već orijentaciju ka pacijentu kao središtu zdravstvenog sistema, a ne kao usputnoj stavci u budžetskom dokumentu. To su sistemi koji razumeju da poverenje nije nešto što se zahteva – već se gradi.
Prelazak iz tišine – kako postaviti lečničku empatiju
Nije dovoljno da institucije imaju lek, već moraju imati i odgovornost. I zato je potrebno redefinisati pravila:
Komisijski kriterijumi moraju biti dostupni pacijentima, uz objašnjenje na jeziku koji je razumljiv, ne samo pravnicima;
Rokovi za odlučivanje moraju biti jasni, javni i obavezujući;
Postojanje kanala za uvid, dopunu dokumentacije i žalbu treba da bude standard, ne izuzetak.
Lekarski poziv ne prestaje u ordinaciji. On se nastavlja u odgovornosti koju zdravstveni radnici i sistem nose u svakom mejlu, svakom pozivu, svakom tiho donetom rešenju. Empatija se ne meri rečima – već dostupnošću, pažnjom i spremnošću da se objasni ono što se tiče života drugog bića.
Ali, empatija nije samo osobina lekara, nego funkcija sistema. Sistem mora biti javan, pošten, odgovoran. Pravo na lek nije samo pravo na molekul – već na istinu o njegovoj dostupnosti. Svaka institucija koja želi poverenje svojih građana mora prestati da ćuti kad se traži odgovor, mora prestati da se skriva iza formulacija kao što su “u proceduri” ili “u razmatranju”.
Da bismo živeli dostojanstveno, moramo znati na čemu smo. A da bismo znali na čemu smo – moramo imati pravo na informaciju. I to ne selektivnu, ne šturu, ne neodređenu, već punu, tačnu i blagovremenu. To je najmanje što zdravstveni sistem duguje svakom čoveku.
Tišina kao oblik etike povrede
Ovaj tekst ne piše posmatrač sa strane, već neko ko godinama vodi borbu s bolešću koja je progresivna, neizlečiva, i za koju je konačno pronađen lek – ali ne i dostupnost. Onda kada institucije ćute, one uklanjaju pacijenta iz sopstvenog lečenja. Ne daju mu samo nedostatak odgovora – već oduzimaju deo identiteta.
Transparentnost nije luksuz – to je osnovni uslov poverenja. Pacijent koji ne zna – ne može ni da se nada, ni da planira, ni da odlučuje. A bez toga, nije slobodno ljudsko biće.
Zahtevi su jednostavni:
- Objavite kriterijume po kojima odlučujete;
- Uvedite vidljivost procesa odlučivanja;
- Obavezno odgovorite u definisanom roku;
- Uvedite mogućnost revizije i učešća pacijenata u procesima koji ih se tiču;
- Usvojite model transparentnosti koji već postoji u mnogim evropskim zdravstvenim sistemima.
Jer tišina u kojoj nestaje pacijent nije samo greška sistema. Ona jeste sistem. I baš zato mora biti promenjena.
Preuzimanje dela teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, ali samo nakon pisanog odobrenja redakcije Vranje news-a i uz obavezno navođenje izvora i postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.vranjenews.rs. Preuzimanje fotografija nije dozvoljeno bez odobrenja autora.