Festival pozorišta za decu i mlade pod nazivom Pajče, biće održan u Pozorištu Bora Stanković u Vranju, počev od petka 25. do srede 30. aprila.
Sve predstave biće odigrane u dva termina od 17 i 19 časova.
Prvog dana festivala, u petak 25. aprila gostovaće Narodno pozorište Zoran Radmilović u Zaječaru, sa predstavom Mala Sirena, po tekstu i u režiji Željka Hubača.
U subotu 26. aprila biće odigrana predstava Leto kada sam naučila da letim Narodnog pozorišta u Užicu, koju je po tekstu Jasminke Petrović i dramatizaciji Branislave Ilić režirao Goran Golovko.
Predstavu Ružno pače u nedelju 27. aprila odigraće Kruševačko pozorište, a tekst je po Andersonovoj bajci adaptirala i napisala Nataša Ilić, dok je režija poverena Zoranu Lozančiću.
U ponedeljak 28. aprila na festivalskom repertoaru biće predstava Mala ljubavna bajka Pozorišta lutaka u Nišu, po tekstu Miloša Miloševića Šike, a u režiji i adaptaciji Igora Damnjanovića.
Predstava Bambi Pozorišta za decu u Kragujevcu, biće izvedena u utorak 29. aprila, a po motivima istoimene bajke Feliksa Saltena režirao je Jakub Maksimov.
I poslednejg dana festivala, u sredu 30. aprila, biće odigrana predstava Meduza suza Narodnog pozorište u Pirotu, koju je po tekstu Jelene Paligorić Sinkević režirao Marko Torlaković.
U sklopu pratećeg programa, planirana su dva događaja namenjena deci.
U subotu 26. aprila u 14 časova biće organizovan kviz Upotrebi kliker za učenike od 5. do 8. razreda.
Ekipa treba da broji od tri do pet članova.
Prijavljivanje ekipa je do petka 25. aprila u 20 časova, na mejl [email protected]
Potrebno je navesti broj članova i naziv ekipe, navode iz pozorišta.
U nedelju, 27. aprila u 12 časova biće organizovano igranje pajčiki (klikera) sa glumcima vranjskog pozorišta u gradskom parku.
Događaju će moći da prisustvuju deca svih uzrasta, kao i roditelji.
Za ovu aktivnost nije potrebno prijavljivanje već samo treba poneti pajče (kliker) i dobru volju.
Karte za Festival Pajče su u prodaji.
Petsto dinara je cena pojedinačene ulaznice, dok komplet za šest predstava košta 2.500 dinara.
O predstavama
1. Mala Sirena (petak 25. april, Narodno pozorište Zoran Radmilović, Zaječar)
Tekst i režija: Željko Hubač
Mala sirena je priča o žrtvi koju smo spremni da damo zarad ljubavi. Danas je priča o ljubavi postala pase, kao što je i bajka izašla iz svakodnevnog života dece. Pozorište ima vrlo važan zadatak, da bajku vrati u dečiju svakodnevicu, vodeći računa o tome da se današnja deca razlikuju od one od pre dvadeset, trideset, četrdeset godina. Zato je ova Mala sirena žanrovski sinkretisana i predstavlja jednu vrstu mešavine različitih žanrova i stilova. Ona je i komedija i melodrama. Trudili smo se da ovom predstavom, učinimo bajku još zanimljivijom deci a da sa druge strane ne odstupimo od onoga što je osnovni literarni predložak.
2. Leto kada sam naučila da letim (subota 26. april, Narodno pozorište u Užicu)
Jasminka Petrović (dramatizacija Branislava Ilić)
Reditelj: Goran Golovko
Poput Malog princa ili Beskrajne priče, roman Jasminke Petrović, deci u osetljivom periodu odrastanja, približava složeni svet odnosa odraslih, istovremeno podseća odrasle na zaboravljeno dete u njima. Dramatizacija ovako višeslojnog i višeznačnog romana, nudila je mnogobrojne mogućnosti. Najteže je bilo napraviti izbor i odreći se delova romana, posebno replika, koje su posle istoimenog filma, već dobile kultni status. Za autentičnost melodičnog jezika Dalmacije, zaslužan je reditelj, Goran Golovko. Sofijina priča nas sve podseća da nam za letenje nisu potrebna krila, već želja i veliko dečje srce. Zato raširite ruke i kad čujete muziku, poletite u novo leto. Ako vam nešto nije jasno, slobodno pitajte Sofiju.
3. Ružno pače (nedelja 27. april, Kruševačko pozorište)
Hans Kristijan Andersen (adaptacija Nataša Ilić)
Reditelj: Zoran Lozančić
Kruševacko pozorište, stavljanjem na repertoar ove izuzetne bajke, čini veliki repertoarski potez, jer Ružno pače je na repertoaru svih svetskih pozorišta za decu. Predstava se radi u lutkarskoj formi, a već je dokazano da lutka najbolje komunicira sa najmlađim gledaocem, podstiče njegovu maštu i na najbolji način dete upija poruke koju predstava nosi. Bajka predstavlja jednu od najstarijih književno umetničkih tvorevina. Značaj bajke za razvoj dečijeg mišljenja i postizanje psihosocijalne zrelosti isticali su mnogi strani i naši autori, mnogi smatraju, da po proseku umetničkog nivoa, po dužini vremenskog perioda u kome se deca za nju interesuju i po intezitetu tog interesovanja sa njom se ne moze uporediti nijedna književna vrsta.
4. Mala ljubavna bajka (ponedeljak 28. april, Pozorište lutaka u Nišu)
Miloš Milošević Šika
Reditelj: Igor Damnjanović
Mala ljubavna bajka je velika topla bajkovita priča o ljubavi, zabranjenoj ljubavi, na obalama Nišave. To je priča o nerazumevanju. Priča o prijateljstvu… o razumevanju. O strahu, porazu i pobedi. Mala ljubavna bajka je ono što nam svima treba… To su ljubav i bajka! A tu je i… zmaj!
5. Bambi (utorak 29. april, Pozorište za decu i mlade Kragujevac)
Feliks Salten
Reditelj: Jakub Maksimov
Bambi je autorova adaptacija lirskog romana koji je pre skoro jednog veka napisao Feliks Salten, radeći uz muziku uživo na nekoliko perkusionističkih muzičkih instrumenata. Predstava govori o odrastanju i upoznavanja sveta malog jelena. Proživećemo sa njim njegovo detinjstvo, radosti i poteškoće njegovog odrastanja. Tako mali jelen mora da nauči da stoji, hoda, skače, trči, igra se, traži hranu,bude sam, da oseti opasnost. I on nikada ne prestaje da uči, svet će za jelena uvek ostati misterija čak i kada odraste.
6. Meduza suza (sreda 30. april, Narodno pozorište u Pirotu)
Jelena Paligorić Sinkević
Reditelj: Marko Torlaković
Meduza Suza predstava je koja tretira probleme zagađenja morskih dubina plastikom. Polazna tačka inspiracije za rad na ovoj predstavi bio je podatak da je mikroplastika toliko preplavila svet da se nalazi bukvalno svuda. O toksičnosti mikroplastike napisani su ozbiljni naučni radovi, njena količina se povećava iz godine u godinu. Šta je ono što možemo mi da uradimo kao pozorišni autori - možemo o tome da napravimo predstavu. Meduza Suza je predstava bez govornog jezika, tako je napravljena da bi mogla da komunicira sa svima. Morsko dno je večita dečja fascinacija, i njegova magičnost je večna. Ali šta se događa kada se beskonačno plavetnilo puni otpadom za koji smo odgovorni samo mi, ljudi?