Danas je godišnjica smrti Bore Stankovića, položeno cveće na njegov grob u Beogradu

Vranje - Poštujući višegodišnju tradiciju, na dan smrti najvećeg Vranjanca, pisca Borisava Stankovića, članovi Zavičajnog udruženja Vranjanaca Žuto cveće u Beogradu obeležili su ovaj značajan datum polaganjem cveća i paljenjem sveća na Borinom grobu u Beogradu.

Borisav Bora Stanković (Vranje, 31. mart 1876 — Beograd, 22. oktobar 1927) bio je srpski pripovedač, romansijer, dramatičar i jedan od najznačajnijih pisaca srpskog realizma.

Rođen je u Vranju i vrlo rano je ostao bez roditelja, pa ga je odgajila majka njegovog oca, baba Zlata.

Završio je Pravni fakultet u Beogradu 1902. godine.

Svoju najpoznatiju dramu Koštana objavio je 1902. godine, gde prvi put u književnom delu koristi vranjski dijalekt, što je izazvalo velike kritike.

BORINO IME

Rad Borisava Stankovića je imao veliki uticaj na kulturu i na formiranje identiteta Vranjanaca. Mnoge institucije u gradu nose njegovo ime (npr. gimnazija, Gradska biblioteka i profesionalno pozorište), kao i jedna ulica. Njegova kuća (izgrađena 1855. godine) je pretvorena u muzej posvećen njegovom životu i stvaralaštvu. Nekadašnja fabrika obuće „Koštana“ u Vranju je nosila naziv lika iz njegove istoimene drame.

Sa Beograđankom Angelinom Milutinović imao je tri kćeri.

U periodu 1903-1904 proveo je nekoliko meseci u Parizu, a posle povratka radio kao carinik i poreznik.

Objavio je roman Nečista krv 1910. godine, koji je odmah proglašen za remek delo srpske književnosti.

Godine 1915. ostavio je porodicu u Kraljevu i kao poslanik Ministarstva vera povukao se pred neprijateljem u Niš, sa moštima Stefana Prvovenčanog.

U Podgorici su ga Austrougari zarobili i internirali u Derventu.

Jula 1916. godine uz pomoć prijatelja biva pušten kući u Beograd.

Tamo piše kulturnu rubriku u Beogradskim novinama kako bi prehranio porodicu.

Godine 1920. postao je činovnik Ministarstva prosvete u Umetničkom odeljenju.

U aprilu 1924. slavio je tridesetogodišnjicu književnog stvaralaštva i njegova drama Koštana je opet štampana i igrana.

Njegovo celokupno književno delo je vezano za Vranje, iako je u Vranje retko odlazio i nema podataka da je ikada bio u okolnim selima; čak nije poznavao geografski položaj materijalnih mesta.

Na jednom predavanju je priznao da je svoje likove oblikovao prema pričama koje je slušao i spajao elemente više ličnosti kako bi njegovi likovi delovali punije.

Njegovo stvaralaštvo uglavnom se svrstava u realizam, ali ima osobine koje naginju ka naturalizmu.

Novija kritika svrstava ga u začetnike moderne srpske književnosti.

Uveo je vranjski govor u književnost, zbog čega je bio stalno kritikovan od strane mnogih savremenika školovanih na zapadu.

Oni su kritikovali njegov jezik i stil pisanja, govoreći da su njegova dela „nepismena i orijentalna.“

Javljajući se u vreme kada se mlađa generacija sve intenzivnije orijentiše prema zapadnjačkim uzorima, ostao je privržen realističkim tradicijama; dela su mu prožeta osećanjem naklonosti prema patrijarhalnom svetu stare Srbije.

Opisujući tragične ličnosti, junake koji propadaju kao „poetične žrtve ljubavi“, dao je upečatljivu sliku zavičajnog Vranja, raslojavanje i degeneraciju starih trgovačkih porodica, prodiranje seoskog elementa u grad.

Bio je slikar strasnih sukoba i nostalgije za mladošću.

Proza mu je nadahnuta osećajem fatalizma i istočnjačke čulnosti.

Pored pripovedaka i romana okušao se i kao dramski pisac. Beogradske prilike za vreme Prvog svetskog rata opisao je u memoarskom delu "Pod okupacijom".

Nijedan njegov rukopis nije sačuvan.

Dela

Knjige pripovedaka "Iz starog jevanđelja", "Stari dani", drame "Koštana", "Tašana", roman "Nečista krv", memoari "Pod okupacijom" itd.

Najnovije vesti

Foto vranje.org.rs I u Vranju obeležen Dan pobede »

Deveti maj, Dan pobede nad fašizmom u Drugom svetskom ratu, obeležen je na platou kod Spomenika revolucije u Vranju. Evo...