Veliki broj devojčica, devojaka i žena u Vranju i okolini, kao i u mnogim drugim krajevima Srbije, suočen je sa problemom menstrualnog siromaštva.
Pojam koji mnogima možda deluje nejasno na prvo pominjanje, zapravo predstavlja nemogućnost žena i devojaka da priušte menstrualne proizvode (uloške, tampone, čašice ili lekove za ublažavanje bolova tokom menstruacije).
Stručnjaci kažu da to danas nije samo individualni, već društveni problem.
U Srbiji, pa i Vranju, sve je veći broj inicijativa koje su usmerene ka prevazilaženju ovog problema, kako smanjenjem poreza na menstrualne proizvode, tako i kroz obezbeđivanje besplatnih uložaka i tampona na određenim lokacijama.
Jednu takvu inicijativu na području Vranja sprovodi udruženje Nexus, u okviru projekta Ona zna ona može.
Cilj je da se doprinese smanjenju menstrualnog siromaštva kroz razbijanje stigme, tabua i ograničenja povezanih sa menstrualnim ciklusom u cilju poboljšanja zdravlja devojčica i devojaka..
Ova organizacija, preko navedenog projekta, sarađuje sa lokalnim školama, kako bi se omogućilo da učenici odreženog uzrasta počnu da stiču potrebna znanja, kako bi se sprečile predrasude i diskriminacija, a s druge srane promovisala ljudska prava od najranijeg uzrasta.
Kroz Nexus-ov direktan rad u prethodnom periodu sa dvanaest devojčica (učenica osnovnih škola), uzrasta od 12 do 14 godina, u sedam osnovnih škola u Vranju i Vranjskoj Banji donirani su higijenski ulošci za devojčice, čime su podmirene njihove potrebe za hitnim higijenskim uloškom za vreme dok borave u svojim školama, za period od dvanaest meseci.
Nexus nije stao na tome, već je nedavno obezbedio donacije i za pet seoskih osnovnih i sedam srednjih škola (obavljena je i primopredaja sa direktorima ili predstavnicima škola sa područja Grada Vranja).
Reč je o higijenskim ulošcima i držačima, koji olakšavaju njihovu lakšu dostupnost u školama.
Vranje je tako postalo prvi grad u Srbiji koji u svim osnovnim i srednjim školama ima dostupne hitne higijenske uloške u toaletima, naglašava Vesna Cvetković, predsednica Nexus-a.
Menstrualno siromaštvo se ne odnosi samo na nemogućnost kupovine i obezbeđivanja higijenskih proizvoda tokom menstruacije, već podrazumeva i nedovoljnu dostupnost edukacije o menstrualnoj higijeni, kao i nedostupnost lekova koji se koriste za bolove izazvane menstruacijom.
U jednom istraživanju, sprovedenom pre par godina u Srbiji, prilikom upoređivanja cena menstrualnih proizvoda utvrđeno je da žene u proseku moraju za njih da izdvoje desetak hiljada dinara godišnje.
Ovaj iznos se odnosi samo na higijenske proizvode i ne obuhvata lekove za bolove.
Iako taj iznos ne deluje tako dramatično, valja se osvrnuti na podatak da žene u Srbiji zarađuju 8,8 odsto manje od muškaraca, teže se zapošljavaju i lakše dobijaju otkaz, o čemu godinama unazad svedoče podaci Republičkog zavoda za statistiku.
Trošak ovih proizvoda u međuvremenu se sigurno povećao, zajedno sa rastom drugih cena i inflacijom, što takođe dovodi i do rasta menstrualnog siromaštva.
Utoliko je značaj projekta kojeg sprovodi Nexus veći.
Pitaće se čitalac šta se njime rešava?
U vezi s tim treba se osvrnuti na neka lokalna istraživanja u kojima devojčice i devojke navode da, zbog nemogućnosti da priušte adekvatne higijenske i druge proizvode, jedan procenat njih koji nije zanemarljiv koristi improvizovana sredstva, među kojima su čak i toaletni papir, razni komadi tkanine, krpe, gaza, maramice, vata, peškir, dečje pelene, salvete, zavoji itd.
Gimnazijalka Melanija Stanković, jedna od edukatorki u pomenutom projektu, navodi da je prioritet bio obezbeđenje higijenskih proizvoda za menstruaciju.
"Cilj je da se ova borba nastavi, da ima kontinuitet, s namerom obezbeđivanja neophodnih potrepština za devojčice i devojke.
Kao devojka i žena, koja je od ranih godina upoznata sa problemom menstrualnog siromaštva, smatram da ovaj projekat šalje veliku poruku ne samo našim vršnjakinjama iz Vranja, okoline i Srbije, već i šire.
A, ona glasi da je biti žena borba sa kojom moramo da se suočavamo svakog dana, ali i da zajedno možemo da postignemo velike stvari, što je pokazao i ovaj projkat", kaže Melanija, dok je njena koleginica Anđela Marinković najavljuje i nove akcije.
Na donacijama su zahvalni predstavnici škola, koji smatraju da je inicijativa veoma značajna za devojčice i devojke školskog uzrasta.
Na kraju, iz Nexus-a, ali i od stane edukatorki i učenica vranjskih škola stiže poruka da zajedničkim snagama može da se izgradi svet u kome nijedna devojka neće zbog ovog problema propuštati priliku za obrazovanje, razvoj, na kraju krajeva i normalan životni put.
Inicijative poput Nexus-ove pokazuju put kojim treba ići.
Istraživanje
Renomirana agencija za istraživanje javnog mišljenja Spectra , u ime kompanije DM (koja je u okviru kampanje ZAJEDNO jedni za druge podržala u projekat u Vranju Ona zna ona može), sprovela je reprezentativno istraživanje, u okviru kojeg je ispitano 600 žena različitih starosnih grupa u jedanaest zemalja (Srbija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Italija, Hrvatska, Austrija, Rumunija, Slovačka, Slovenija, Češka i Mađarska).
Pitanja o menstruaciji – na njih odgovaraju žene iz jedanaest zemalja
Vaše stanje: kako se žene osećaju tokom „onih dana”?
- 72% ispitanica oseća bolove u stomaku tokom menstruacije
- 39% žena je pod stresom zbog nedostatka mogućnosti za povlačenje ili rad od kuće tokom menstruacije
- 35% žena smanjuje sportske i društvene aktivnosti tokom menstruacije
Percepcija javnosti: koliko razumevanja ima kada je reč o menstrualnim problemima?
- 60% ispitanica smatra da je suočavanje s menstruacijom teška tema
- 44% žena smatra da je tabu o menstruaciji posebno problematičan
- 70% ispitanica smatra da za zdravlje žena ima premalo mesta u društvu
Poznavanje ciklusa, poverenje u majke i lekare: koliko su žene informisane i ko je prva osoba za kontakt?
- 33% ispitanica smatra da uopšte nisu informisane ili su nedovoljno informisane o svojim menstruacijama
- 45% žena imalo je između 13 i 14 godina kada su dobile prvu menstruaciju
- 58% njih je o menstruaciji informisala majka
- 40% žena imalo je prvu posetu ginekologu u godinama između 16 do 20 godina
- 44% devojaka bilo je u pratnji majke
Menstrualno siromaštvo: koliko je ženama važna cena proizvoda za menstruaciju?
- 41% ispitanica je srećno kada su besplatni proizvodi dostupni na javnim mestima
- 47% njih doživljava ovu besplatnu ponudu kao znak uvažavanja
- 48% žena radije bira jeftine nego održive proizvode