20.12.2019

Merna jedinica za korupciju

Kad se omasti brk, onda se osladi – leks specijalis.

Što više leks specijalisa, to veća korupcija i puniji „arapski investicioni“ fondovi.

Beograd na vodi bio je pokazna vežba, ispostavilo se da kad vlast ima leks specijalis može da radi šta hoće a da niko ne može da je pita zašto je uzet baš „taj i taj“ izvođač radova, zašto nešto „toliko i toliko“ košta i da li je moglo da bude jeftinije.

Beograd na vodi bio je taj okidač koji je nepovratno smestio Srbiju zvanično među najkorumpiranije zemlje sveta, tamo gde su prijateljske Kina i Rusija.

Ne čudi da je Vlada Srbije ponovo posegnula za najlakšim načinom da se državni službenici „nafatiraju“ pomoću velikih infrastrukturnih projekata važnih za Srbiju.

Ima još da se gradi autoputeva po Srbiji a „šlag na tortu“ treba da stavi infrastrukturni kapitalac – beogradski metro.

Nema sumnje da će Srbija pasti za još nekoliko mesta na svetskoj listi korupcije onog trenutka kad vlast u Beogradu „u četiri oka“ dogovori izgradnju metroa.

Svejedno da li će Kinezi li Francuzi biti izvođači radova.

Lex specijalis je „Mr Muscolo“, efikasno sredstvo za vaninstitucionalno uklanjanje demokratskih procedura po kratkom postupku.

U slučaju Beograda na vodi jasno se vidi kako se vlast pomoću leks specijalisa komotno kreće kroz institucije sistema zaobilazeći procedure.

S leks specijalisom sve se može i sve je lako.

Za vlast.

Naravno da će vlast kao ključni argument za još jedan leks specijalis navesti ubrzavanja izgradnje infrastrukturnih projekata od posebnog značaja za državu.

Prevedeno na jezik običnih građana to znači pogodbe sa izvođačima i podizvođačima u četiri oka uz obavezno pravilo „ruka ruku mije“.

A na štetu građana Srbije.

S još jednim leks specijalisom Vlada dodatno uništava poslovni ambijent i tržišnu privredu u Srbiji.

Ovakvi zakoni, koji su se izgleda osladili našoj vlasti, znače ukidanje konkurencije na slobodnom tržištu (izrazito deficitarnog pravila u Srbiji) i dalju kartelizaciju privrede.

Zaobilaženje javnih nabavki u zemlji kao što je Srbija i direktna pogodba između naručioca i izvršioca posla ne ostavljaju sumnju u korupciju.

I istovremeno oslobađaju vlast obaveze da se mlatara s javnošću koja svaki put kad država „pogodi“ neki veliki posao u četiri oka zahteva da vidi ugovor.

Zašto bi se predsednik Srbije ili premijerka bakćali s poslaničkim ili novinarskim „idiotskim“ pitanjima u slučaju izgradnje beogradskog metroa kao što je bio slučaj sa Železarom, RTB Borom, Aerodromom „Nikola Tesla“, Er Srbijom, Fijatom, NIS-om, PKB-om, Pupinovim mostom, brzom prugom, gasovodom Turski tok…

Ukoliko poslanici usvoje Vladin predlog novog leks specijalisa, a nikakve su šanse da ga neće usvojiti, Srbija će definitivno postati merna jedinica za korupciju u Evropi.

Takoreći evropski lider u korupciji.

Uostalom, nas je već bugarski premijer Bojko Borisov pre neki dan smestio na dno dna.

„Mi nismo Srbija“, s visokom dozom gađenja odgovorio je Borisov ruskom predsedniku Vladimiru Putinu povodom optužbi za opstrukciju izgradnje gasovoda Turski tok, a onda dodao: „Bugarska poštuje procedure EU. Da je reč bila o Srbiji ili Turskoj, izvođač bi bio izabran bez tendera, ali Bugarska poštuje procedure“.

Tako o Srbiji govori premijer Bugarske.

Zemlje za koju Evropska unija i dan-danas žali što je prebrzo primila u članstvo 2007. godine jer nije dovela do kraja borbu protiv korupcije koja i danas zadaje brigu toj zemlji.

Da bi cementirala lidersku poziciju Srbije u Evropi po stepenu korupcije vlasti treba samo malo – da donese još pet-šest leks specijalisa, suspenduje sve druge zakone, zaobiđe sve procedure, ukine pravnu državu, na kraju i demokratiju i nesputano nastavi da upravlja zemljom.

 

(autor je novinar)

Tekst je izvorno objavljen u Danasu.

Foto MC Beograd