Vranjskom teatru vraćaju zaštitni znak: Maska boga Janusa uskoro opet na večernjoj sceni

Na frontalni portal iznad bine velike scene Pozorišta Bora Stanković u Vranju, uskoro će biti vraćena pozorišna maska, svojevremeno izlivena prema simbolici vezanoj za Janusa (prema rimskoj mitologiji boga sa dva lica), koja je decenijama predstavljala, a i danas je zaštitini znak ovdašnjeg pozorišnog života, potvrđeno je Vranje News-u u upravi teatra.

Gipsana maska, koja decenijama nije pomerana sa tog mesta, imala je izraz lica koji demonstrira i plač i smeh istovremeno, odnosno tragediju i komediju - neki na sreću još pamte da je to bila autorova ideja.

Maska čiji je original bio izliven u gipsu (postoji u Vranju još par replika u bronzi) nalazi se i danas svugde - na logou, pečatu ili ulaznim vratima vranjskog pozorišta.

Kako saznaje Vranje News, replika će biti urađena po originalu autora Milorada Antića, prvog diplomiranog vajara i slikara Vranjanca, oca poznatog, pokojnog hirurga Vukašina Vuleta Antića.

Antićev rad postavljen je u pozorišnu salu od početka, tačnije od 1946. godine.

Maska je stajala na tom mestu sve dok nije i sama izgorela u požaru koji je 2012. godine progutao većinu inventara i rekvizite na večernjoj sceni, pa i nju.

Gotovo je sasvim sigurno da će novu pozorišnu masku za veliku pozorišnu salu raditi Slobodan Marinković, akademski vajar iz Kraljeva, profesor na Fakultetu umtnosti u Kragujevcu (reč je o vajaru koji je radio statuete i plakete koje se od prošle godine dodeljuju u okviru zvanične takmičarske selekcije na vranjskom festivalu Borini pozorišni dani).

Milorad Mile Antić

Za Milorada Mileta Antić, koji je svoj umetnički rad započeo u turbulentnim vremenima između dva svetska rata u malom gradu na jugu Srbije, Vranje, kao i jug Srbije uopšte, bili su izvor inspiracije. Milorad Antić je svoj životni i radni vek proveo upravo u Vranju. Slikarstvo i vajarstvo učio je na Kraljevskoj umetničkoj školi u Beogradu koju je sa uspehom završio 1937. godine. Akvarel, i slikarstvo uopšte, učio je kod Bete Vukanović, impresionističke slikarske i jedne od najznačajnijih predstavnica plenerizma u Srbiji. Osim po vajarskom radu, koji je bio izuzetan, Antić je bio zapažen i kao slikar, posebno pejzaža u akvarelu. U Vranju je Milorad Antić radio kao slobodni umetnik odmah nakon Drugog svetskog rata i jedno kratko vreme bio je direktor Gimnazije. Potom je radio kao scenograf u Pozorištu Bora Stanković. Mnoge đake učio je crtanju i slikanju, pripremajući ih za upis na umetničke akademije. Nakon smrti ostala je manja kolekcija slika i skulptura, koja svedoči o delu prvog vranjskog školovanog slikara i vajara.

Izvor: tmg.org.rs

Nezvanično, on je za novu pozorišnu masku predložio četiri vrste materijala - gips, plastiku, bronzu i staklo - a odluka je na naručiocu.

Plan je da maska bude postavljena na staro mesto do početka festivala Borini pozorišni dani - najkasnije do 21. oktobra.

Svi direktori na jednoj od galerija

Iz teatra najavljuju da će uskoro biti otvorena galerija sa fotografijama svih direktora vranjskog pozorišta od 1997. godine, otkad mu je vraćen statut profesionalnog teatra. Nalaziće se na zidu pored ulaza na balkon.

Najnovije vesti