Treće veče Borinih pozorišnih dana: Kaligula Narodnog pozorišta u Beogradu

Poslastica za ljubitelje teatra u Vranju, u sklopu 40. Borinih pozorišnih dana, za petak uveče pripremljena je u vidu predstave "Kaligula, koju je po tekstu Albera Kamija režirala Snežana Trišić sa ansamblom Narodnog pozorišta u Beogradu.

U "Reči rediteljke" o ovom komadu Trišićeva podseća da nam početak 21. veka svakodnevno "donosi saznanje i informacije da je svetski poredak u krizi i da je vrhunac naše civilizacije ustanovljen na neoliberalnom kapitalizmu zapravo zločin prema čovečanstvu".

Ona naglašava da su "dovedeni u pitanje i poljuljani mnogi postulati demokratije, socijalne pravde i ekonomije, dominantno je osećanje da svet nije u redu i da je sasvim iluzorno menjati ga, tako da je apsurd i danas fenomen koji najtačnije definiše agoniju i krizu pojedinca".

- Alber Kami u svojoj drami Kaligula pokreće najvažnija pitanja o položaju čoveka i smislu žiovota, o mogućnosti ponbune, društveno političkoj izgradnji i slomu društva, pojmu slobode, idolopoklonstvu, značaju i mogućnostima visoke umetnosti i kulture u konceptima i ograničenjima savremenog sveta.

Kamijev Kaligula, onako kako ga ja timačim, ispituje lične mogućnosti i granice društvenih konvencija, tražeći izlazak iz obesmišljenog sveta u kome su porušene i zloupotrbljene verske, moralne i političke vertikale.

On se poigrava poznatim šablonima autokratske vlasti, tiranije, sociopatskog apsolutizma, idolopoklonstva diktature i nemilosrdno, beskompromisno i autoironično izvršava vivisekciju celog društa, ispitujući položaj pojedinca, grupe i celokupnu strukturu sistema, politike i moći.

Kaligula ruši etičke norme, društveno političke obrasce i konvencije jer su trule i lažne.

Idejno i stilski ovo delo na veličanstven i složen način prelama poetičnu destrukciju ponora duše, magiju erosa, tragizam ljubavi, mračno farsičnu strukturu politike, idolopokloničku fascinaciju sa filozofijom apsurda.

Kami je stvorio posebnog i autentičnog antiheroja koji je anticipacija njegove filizofije apsurda.

Tumačenje Kaligule ne postoji bez Sizifa ili Mersoa.

PODELA ULOGA

Kaligula - Igor Đorđević
Cezonija - Sena Đorović
Helikon - Miloš Đorđević
Hereja - Bojan Žirović
Scipion - Nemanja Stamatović
Mereja - Petar Božović
Senekt - Dimitrije Ilić
Oktavije - Vladan Gajović
Lepid - Zoran Ćosić
Mucije - Bojan Krivokapić
Mucijeva žena - Sanja Marković

Politički prevrat u drami stvara neku vrstu lažnog zapleta u kome se skriva podzemni tok priče.

Kaligula svojim vladanjem podstiče pobunu, zaverenici pobunu odlažu čekajući pravi i siguran trenutak.

U tom paradoksu prelamaju se osnovne Kamijeve teme sloboda, revolt, smisao života, samoubistvo.

Vođa poput Kamijevog Kaligule danas ne postoji.

On može da preuzme lica i naličja mnogih vladara, kako bi ih koristio u svojim taktikama kao određene principe političke moći kojima se trenutno rukovodi i poigrava ali on sam je daleko izvan toga.

U potrazi za jednom mnogo dubljom istinom, tražeći odgovor o smislu i razlog za život, sve je bliži smrti.

Antijunak jedne civilizacije u nestajanju odigraće svoj poslednji ples.

Vidim ovu predstavu kao makabrički ogled o svetu koji se raspada i pojedincu koji mora da proba da se uspostavi - napisala je Snežana Trišić.

AdaptacijU teksta i dramaturgiju uradio je Milan Marković Matis, scenograf je Darko Nedeljković, kostimograf Marina Medenica, kompozitor Irena Popović Dragović.

Za scenski pokret bila je zadužena Isidora Stanišić, a za scenski govor Ljiljana Mrkić Popović.

Početak "Kaligule" zakazan je za petak u 20 časova na velikoj sceni Pozorišta Bora Stanković u Vranju.

PROGRAM ZA SUBOTU

U subotu, poslednjeg dana festivala, vranjska pozorišna publika moći će da pogleda komad "Pasivno pušenje", Nebojše Romčevića, u režiji Egona Savina i izvođenju Zvezdara Teatra. Dan kasnije, u nedelju 25. oktobra, u postfestivalskom programu od 12 časova glumci vranjskog teatra izvešće predstavu za decu "Čarobnjak iz Oza".

Najnovije vesti